سبزي ‌خوردن را از دست ندهيد

 

تره؛ كاهنده فشار و كلسترول خون
اين سبزي ساقه ندارد و از نظر خواص تغذيه‌اي شبيه به سير و پياز است، اما طعم و بوي ملايم‌تري دارد. تره 2 نوع دارد؛ برگ‌هاي يكي كوتاه و نازك بوده و اغلب در بهار و تابستان مي‌رويد، ديگري تره‌فرنگي است كه برگ‌هاي پهن، قوي و بلند داشته و پياز آن مشخص است.
تره به دليل پتاسيم بالايي كه دارد ادرارآور خوبي بوده و سموم را دفع و از فشار و كلسترول بد خون مي‌كاهد. منيزيم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگيري كرده و اگر به همراه غذا ميل شود سوءهاضمه را درمان كرده، از سوزش معده كاسته و يبوست دائمي و بواسير را بهبود مي‌بخشد.
همچنين ناراحتي‌هاي طحال را برطرف كرده و براي نقرس و درد مفاصل مفيد است، همچنين تمايلات جنسي را افزايش مي‌دهد.
تره به دليل مواد خشبي نفاخ است. بر اين اساس هر چقدر ظريف‌تر و جوان‌تر باشد قابليت هضم بهتري داشته و مواد مغذي آن بهتر جذب مي‌شود.
تربچه با سلول‌هاي سرطاني مي‌جنگد
اين سبزي برگ‌هاي پهن و كرك‌دار داشته و داراي انواع ترب سفيد، سياه و قرمز است. ترب طبيعت گرم دارد و كمي نفاخ است. به دليل دارا بودن مواد گوگرددار خاصيت ضدعفوني‌كنندگي فراواني دارد، همچنين اشتهاآور خوبي است.
ويتامين C فراوان آن در رفع بيماري‌هاي دهان و پيوره موثر است و از پوسيدگي دندان‌ها مي‌كاهد. اين ويتامين در برگ تربچه چندين برابر بيشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود، به جذب آهن كمك مي‌كند.
براساس تحقيقات انجام‌شده، تربچه سلول‌هاي سرطاني بدن را از بين برده و در بهبود عوارض شيمي‌درماني موثر است.
همچنين به دليل دارا بودن يد براي بيماران مبتلا به گواتر مفيد است و با تنظيم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود مي‌بخشد و براي دفع سنگ كليه و كيسه صفرا مفيد است.
ريحان؛ آرامبخش و خواب‌آور
اين سبزي بسيار معطر و خوشبوست. ضد يبوست، ضدتشنج، رفع‌كننده سردردهاي عصبي (ميگرن) و سرگيجه است و به دليل تركيبات آرامبخش براي رفع بي‌خوابي‌هاي اضطرابي موثر بوده و مسكن خوبي به شمار مي‌رود.
ريحان، شير مادران شيرده را زياد مي‌كند و براي رفع التهاب كليه مفيد است. اين سبزي نفاخ نيست و اسپاسم‌هاي معده را برطرف مي‌كند.
شاهي؛ محرك فعاليت كليه‌ها
اين سبزي طبيعت معتدلي دارد. به دليل دارا بودن ويتامين‌هايA و C جزء آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي بوده و براي دفع راديكال‌هاي مضر بدن مفيد است. همچنين پايين‌آورنده قند خون بوده و لكه‌هاي قهوه‌اي و كك و مك ناشي از تماس مستقيم با نور خورشيد را رفع مي‌كند.
براساس تحقيقاتي كه در دانشگاه پزشكي شهيد بهشتي انجام شده است، شاهي چربي و كلسترول بد خون را كاهش مي‌دهد و روغن‌هاي فرار آن براي مخاط تنفسي، آسم، برونشيت و سرفه‌هاي مزمن مفيد است.
تركيبات موجود در اين سبزي محرك فعاليت كليه‌ها بوده و دافع سنگ كيسه صفرا، مثانه و كليه است و فوق‌العاده براي دردهاي مفصلي و نقرس مفيد است.
جعفري؛ خون‌ساز و قاعده‌آور
اين سبزي سرشار از ويتامين و املاح معدني آهن، كلسيم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظيم و خون را تصفيه مي‌كند، همچنين روده‌ها را ضد عفوني مي‌كند.
مصرف جعفري به دليل دارا بودن آهن گياهي در غذاي روزانه افراد كم‌خون يا بچه‌هايي كه روند رشد ضعيفي دارند توصيه مي‌شود.
اين سبزي بادشكن خوبي است و درد و پيچش شكم را رفع مي‌كند. جعفري بيماري‌هاي كبدي، تنگي نفس و علائم يائسگي زودرس را رفع كرده و جويدن آن به رفع بوي بد دهان و گازهاي تخميري معده كمك مي‌كند.
ترخون؛ جانشين مناسب نمك
اين سبزي عطر تندي دارد و كمي تلخ است. وجود چند برگ ترخون در سبزي سفره اشتها را تحريك و نفس را خوشبو مي‌كند.
بوي تند آن موجب مهار رشد ميكروب‌هاي پوست و كاهش بوي بد بدن مي‌شود. ترخون به جهت اسانس تندي كه دارد جايگزين مناسب نمك بوده و مصرف آن به همراه غذا براي بيماران قلبي، افراد مبتلا به فشار خون يا اشخاصي كه رژيم غذايي بي‌نمك دارند توصيه مي‌شود.
اين سبزي اعصاب را تقويت كرده و به هضم غذاهاي پرچرب كمك مي‌كند و يك آرامبخش ملايم است. ترخون سم‌زداي خوبي است و موجب تسكين درد و رفع مشكلات قاعدگي از جمله تهوع و ضعف مي‌شود. اين سبزي قدرت دفاعي بدن را بالا برده و از شدت بيماري‌هاي ويروسي مي‌كاهد.
گشنيز؛ كاهنده قند خون
اين سبزي طبيعت سردي دارد و بوي خوشايندي ندارد. چيني‌ها اين سبزي را جعفري چيني مي‌نامند. گشنيز فشار و قند خون را كاهش داده، عطش و تهوع را رفع مي‌كند و مسكن خوبي است. تقويت‌كننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرك اشتهاست و بهترين داروي كبد و طحال است.
اين سبزي جوش‌هاي پوستي و دهاني ناشي از گرمي غذاها را رفع كرده و تمايلات جنسي را ملايم مي‌كند. مقدار زياد آن خواب را پريشان، عادت ماهيانه را نامنظم و مصرف‌كننده را دچار گيجي، بي‌حسي و خوابي عميق مي‌كند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : 17 / 3 / 1391برچسب:, | 18:49 | نویسنده : معصومه |